انتخاب اعضای هیات‌رئیسه شورای نگهبان برای یک سال آینده | آیت‌الله جنتی به‌عنوان دبیر شورای نگهبان ابقا شد آیا ادارات و بانک‌های استان کرمانشاه فردا (۲۸ تیر ۱۴۰۳) تعطیل است؟ منابع خبری از تمایل چند عضو اتحادیه اروپا برای بازگشایی سفارت خود در کابل خبردادند واکنش ضرغامی به احتمال حضورش در کابینه دولت چهاردهم رئیس سازمان ثبت احوال: روند تعویض نام و نام‌خانوادگی تغییر می‌کند بذرپاش: قانون ساماندهی بازار املاک و مسکن ابلاغ شد و سقف اجاره‌بها مشخص شد | تبعات حقوقی در انتظار مشاوران املاک متخلف سید حسن نصرالله: هرگز از حمایت غزه دست نمی‌کشیم | رژیم صهیونیستی در بدترین روز‌های خود بسر می‌برد گنابادی‌نژاد: دولت سیزدهم، هیچ‌گاه دچار حواشی نشد | حمایت از صنایع فرهنگی باید استمرار یابد کرامت انسانی در گرو الگوگیری از سیره و آموزه‌های معصومین(ع) است اعتراض زاکانی به انتقادات اعضای شورای شهر تهران؛ «کاملاً نادرست است» لایحه متناسب‌سازی حداقل‌بگیرها هم به مجلس ارائه شد | تصویب آیین‌نامه واردات خودروی مدل ۲۰۱۹ به‌بالا برای همه ایرانیان + فیلم شایسته‌سالاری معیار رئیس‌جمهور در انتخاب مدیران باشد شلیک پدافند هوایی در جاده قم، ارتباطی با سایت هسته‌ای نداشت اسماعیلی انتصابات جدید در وزارت فرهنگ را رد کرد + فیلم ویدئو | ظریف امشب به تلویزیون می‌رود (۲۷ تیرماه ۱۴۰۳) وزیر کار: رکورد تاریخی کاهش نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۳ شکست باقری در دیدار با لاوروف آخرین وضعیت همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای را بررسی کرد گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر و ماکرون درباره تحولات غزه اردوغان: اسرائیل را وادار به آتش‌بس می‌کنیم | به دنبال تقویت روابط با روسیه و چین هستیم رئیس‌جمهور پیشین روسیه: پیوستن اوکراین به ناتو یعنی اعلان جنگ
سرخط خبرها

لزوم بهره‌گیری از خوشه فرهنگ‌های جهان اسلام

  • کد خبر: ۱۰۷۵۸۲
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
لزوم بهره‌گیری از خوشه فرهنگ‌های جهان اسلام
غلامرضا جلالی - نویسنده و پژوهشگر

با فروریختن تاروپود‌های اجتماعی از راه شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو ییم. هویت‌ها مدام نابود می‌شوند و کسی فرصت نمی‌یابد هویت خود را فریاد بزند. این ملت‌ها و فرهنگ‌ها نیاز دارند که دیده شوند تا هویتشان را بازیابند.

درحقیقت مدام با پدیده بازسازی نظام جهانی از سوی تمدن‌های غربی برای منافع و جهان‌شناسی‌های آن‌ها روبه‌رو هستیم. در چنین اوضاعی، توجه به این نکته لازم است که اسلام قوی‌ترین نیروی وحدت‌بخش و در عین حال تکثر گرا در میان ملل اسلامی است و از دو ویژگی بسیار مهم برخوردار است:

۱. مخالفت با امپراتوری‌های استبداد آسیایی
۲. تکثرگرایی دوگانه آمریکایی

هم‌گرایی نوین خود را در جهان اسلام از راه تقسیم وظایف بر حسب تجربه تاریخی و موقعیت طبیعی و ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی، در پهنه جغرافیای اسلامی، به منظور نیل به نظم جهانی عدالت‌محور، به عنوان هدف اصلی خود دنبال کنیم تا به موقعیت ممتاز و ذاتی خود دست یابیم.

برای رسیدن به این هدف، آشنایی با خوشه‌فرهنگ‌های جهان اسلام و بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در این خوشه‌فرهنگ‌ها از شرط‌های اصلی تحقق هم‌گرایی در میان مسلمانان است.

پس ما به سیاست‌های فرهنگی کلان در سطح جهانی و منطقه‌ای نیاز داریم. بسیاری از پیوند‌های کاذب و خودساخته سیاسی و فرهنگی و اقتصادی کنونی جهان اسلام به دلیل نداشتن تکیه‌گاه قابل اعتماد در این گستره وسیع جغرافیایی که بیش از پنجاه کشور را دربرمی‌گیرد، به‌صورت جبری و تحمیلی به وجود آمده است. ضمن رویکرد زنده و پویا به سرمایه‌های موجود در جهان اسلام، باید به همکاری‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با همسایگان خود و جهان اسلام در سطح بسیار گسترده ادامه دهیم.

از این راه است که خواهیم توانست بخش درخور توجهی از ساختار تمدنی مطلوب خود را رقم بزنیم و به خطوط و مرز‌های ناراست و ناروای تمدنی موجود در کشور‌های اسلامی پایان دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->